Michelin is niet meer weg te denken in de bandenwereld van tegenwoordig. Michelin staat bekend om haar uitstekende banden en vooruitstrevende technologie. In totaal zijn er meer dan 112.000 mensen in dienst en bezit Michelin bijna 70 productiefaciliteiten over de hele wereld. Michelin bestaat al meer dan 120 jaar en heeft daarin een sterke traditie van innovatie ontwikkeld. In 2018 bestond het assortiment uit 263 bandenreferenties en 35 profielen die hiermee alle afmetingen bestrijken en in de komende 5 jaar komen er nog 30 extra afmetingen bij.
Michelin doet er alles aan om technologisch leider te zijn en continue haar banden verder te ontwikkelen. Michelin investeert meer dan 622 miljoen euro per jaar in R&D en is het meest bekende merk. Met technieken als de Michelin Ultraflex technologie wordt het mogelijk om door een aanzienlijke doorbuiging van de zijwand, op hele lage spanningen te rijden. Hierdoor wordt de voetprint van de band groter, zodat het gewicht beter wordt verdeeld en daardoor de verdichting van de bodem aanzienlijk wordt beperkt. Tegelijkertijd wordt met dit technologisch innovatieve karkas ook verschijnselen als spoorvorming tegengegaan. Alle banden van Michelin zijn voorzien van een geoptimaliseerd ontwerp om het contactoppervlak met de kostbare bodem zo groot mogelijk te maken. Door deze technieken verbetert Michelin de landbouwopbrengsten en de economische rentabiliteit.
Michelin staat niet bekend om haar goedkope banden, maar om banden waar heel wat techniek in zit. Deze technieken moeten extra’s opleveren voor de landbouwer waardoor deze banden dus zeker rendabel worden. Michelin heeft als doel om mee te werken aan de opbrengstverhoging van de teelt. ‘’De extra bruto-ontvangst voor de teelt zal de extra onkosten van de goede band ruim overklassen’’.
Michelin heeft grote stappen weten te maken in de tractorbandenwereld. De eerste stap is een uitbreiding op de soepele VF-banden voor tractoren boven de 200pk. Als tweede de Roadbib, De band staat voor een vlot weggebruik. De band is slijt- en baanvast, rijdt comfortabel en heeft een lage rol- weerstand. De derde grote stap is de Evobib, een trekkerband die zich dankzij een luchtdrukwisselsysteem kan omvormen tot een smalle bolvormige baan- band. Maar deze band kan bij lage bandenspanning een brede en vooral lange footprint aftekenen om bodemverdichting te voorkomen. En de laatste grote stap is de overname van twee bekende firma’s welke luchtdrukwisselsystemen produceren.